Khamis, 9 Oktober 2014

Bawan kembali...carian bagi.....

...bila sebut sahaja Adat Perpatih kebanyakan masyarakat yang tidak faham dengan sistem adat tersebut akan membuat berbagai andaian negatif. Untuk memahami konsep Adat Perpatih, kita mesilah memahami perbilangan atau kata-kata adatnya. Kata-kata adat yang menjadi teras dalam sistem Adat Perpatih perlu dihayati dan fahami tafsiran yang tersirat, baharulah boleh memperkatakan adat itu.

bawaan kombali,
dapatan tingga,
carian bahagi.

...antara yang sering menjadi sindiran masyarakat luar adalah kahwin gadis orang nogori bila bercerai jadi miskin. Dalam Adat Perpatih perkara tersebut tidak akan berlaku kerana telah dikanunkan berdasar kata adat yang di atas. Ingin dijelas dan dinyatakan di sini bahawa dalam sistem Adat Perpatih sekiranya berlaku perceraian, perkara yang dnyatakan daklan kata adat akan dilaksanakan dengan amanah, jujur dan kekhlasan. Sekiranya silelaki semasa hari perkahwinannya mempunyaiu sebuah kereta mercedes...bilan bercerai kereta hak mailiknya, pihak perempuan tiddak boleh menuntutnya. Sekiarnya pula semasa hari perkahwinan siperempuan memiliki sebuah rumah, rumah itu lelaki tidak boleh sam, sekali menuntutnya. Seandainya dalam masa berkongsi hidup bersama, membeli sebuah banglo, berlaku perceraian, maka banglo tersebut hendak dinilai dan hasilnya di bahagi dua...bagaimana dikatakan kahwin gadis nogori balik miskin..? Bertambah adalah....

Jumaat, 28 Disember 2012

USANG USANG DIPOBAHARUI

Istiadat Mengadap Pusaka Luak Tampin
 
Luak Tampin adalah luak termuda di Negeri Sembilan yang telah diteroka oleh Syed Shaaban bin Syed Ibrahim dalam tahun 1833. Selepas peristiwa pertelingkahan jawatan di Rembau, Syed Shaaban telah melarikan diri ke Keru dan membuat petempatan di situ. Semasa perang Inggeris jajahan Tebong yang ketika itu di bawah Naning telah diserahkan kepada Wilayah Tampin begitu juga dengan kawasan Rembau Selatan melalui perjanjian antara Inggeris Naning dan Rembau. Apabila Syed Abdul Hamid menjadi Yamtuan  Tampin menggantikan ayahnya Syed Shaaban, beliau telah berkahwin dengan anak Tuanku Radin dan dianugerahkan gelaran Tunku Besar Tampin. Keturunan Syed Abdul Hamid sahaja yang boleh mewarisi pusaka Tunku Besar Tampin sepertimana termaktub dalam Perlembagaan Negeri Sembilan. Sehingga hari ini Tampin telah mempunyai tujuh orang Tunku Besar. Semasa istiadat pertabalan Tunku Syed Razman bin Tunku Syed Idrus Al-Qadri, Wilayah Tampin telah di masyhur dan dimaktubkan sebagai Luak Tampin dan empat jajahan yang di bawahnya disebut sebagai wilayah yang terdiri daripada ;
Wilayah Keru,
Wilayah Tebong/Pondoi,
Wilayah Repah,
Wilayah Tampin Tengah.
 
Istiadat mengadap pusaka Luak Tampin telah dijadikan tradisi tahunan sejak lama dulu yang diadakan setiap setahun. Mulai daripada tahun 2006 istiadat tersebut diadakan setiap dua tahun sekali. Antara tujuan untuk memilihara dan memperbaharui adat istiadat agar tak lapok dek ujan, tak lokang dek paneh, usang usang dipobaharui. Sempena tarikh pertabalan Yang Teramat Mulia Tunku Besar Tampin ke 7, tarikh 12 Ogos telah dijadikan tarikh Tampin dibuka.
 
Luak Tampin merupakan Luak Tanah Mengandung sama seperti Luak Tanah Mengandung Seri Menanti. Luak Tampin mempunyai empat orang Penghulu Pusaka Adat yang mentadbiran wilayah masing-masing seperti yang dinyatakan di atas tadi. setiap Penghulu Pusaka Adat mempunyai lembaga, bopak (buapak), bosa, kadim dan ibu soko sama seperti Luak Nan Empat, Luak Rembau, Luak Sungai Ujong, Luak Jelebu dan Luak Johol. hanya darisegi pengamalan dan pelaksanaan antara lima luak ini terdapat perbezaan namun dasar adatnya tetap sama. dalam penyebutan gelaran Tunku Besar nama Tampin wajib disebut bersama bagi membezakan Tunku Besar Seri Menanti.
 

Penghulu Pusaka Adat Nan Empat :
 
Dato' Johan Pahlawan  - Wilayah Keru
Dato' Paduka Lela - Wilayah Tebong/Pondoi
Dato' Orang Kaya Lela -  Wilayah Repah
Dato' Setia Lela Maharaja - Wilayah Tampin Tengah
 
Orang Besar Balai Nan Lapan :
 
Dato' Panglima Raja
Dato' Setia Raja
Dato' Laksamana
Dato' Bentara
Dato' Salela
Dato' Juan
Dato' Memperang
Dato' Singa
 
Bagi menyelaraskan adat dan istiadat Tunku Besar Tampin telah membenih dan menumbuhkan dua pusaka penasihat :
 
Dato' Andika Pendeta -  Penasihat Adat dan Istiadat Tunku Besar Tampin
Dato' Bjaya Raja - Penasihat Adat dan Protokol Luak Tampin
 
 

Sabtu, 29 Oktober 2011


.....berkahwin dengan anak gadis Negeri Sembilan seringkali dikontrovasi atau dijadikan bahan sindiran oleh masyarakat luar daripada masyarakat yang mengamalkan sistem Adat Perpatih. Terdapat juga mengatakan sesiapa yang berkahwinan dengan anak gadis Negeri Sembilan, sekiranya bercerai akan jatuh miskin.  Pandangan dan pendapat yang diluahkan itu sebenarnya sama sekali tidak betul dan salah. Kepada mereka yang tidak faham dan mengetahui tentang Adat Perpatih, dinasihatkan jangan bercakap atau berkata mengenai adat tersebut, kerana akan berlaku banyak yang salah dari yang sebenarnya. sistem Adat Perpatih telah dikanunkan dalam perbilangan atau kata kata adatnya. Sistem Adat Perpatih adalah felksibel dan penuh demokrasi tulin.




Khamis, 27 Oktober 2011

...yang koroh dijoronihkan.....

....Adat Perpatih mementingkan kepada sikap ikatan kekeluargaan yang erat dan padu. Dalam menjana hubungan yang erat tersebut telah dikanunkan dalam kata adat yang dijadikan sebagai dasar kepada ikatan silatulrahim kekeluargaan tersebut....

kok koroh dijoronihkan,
kok ilang di cari,
kok cice dipungut,
kok lapok dikajangi,
kok kuyak ditampa,
kok tobonam digali.

Dalam masyarakat yang mengamalkan sistem Adat Perpatih mereka berpegang teguh kepada disiplin atau peraturan yang dikanunkan dalam kata-kata adat. Setiap yang hendaklah dijalankan atau dilaksanakan mestilah mendasari adat. Setiap keluarga yang hendak mengadakan kenduri umpamanya, walau pun sekecil mana setiap ahli keluarga mestilah dijemput dan diminta hadir bersama. Seandainya ada berlaku kepincangan atau perbalahan, perkara tersebut mestilah diselesai dan dijernihkan dahulu. Setiap ahli keluarha mesti mendapatkan penyelesaian melalui kerapatan yang biasanya diketuai oleh bopak suku berkenaan. Selagi ada perbalahan atau silang sengketa, majlsi tersebut tidak seharusnya dijalankan, kerana ada 'ghompong' atau tidak bulat dan tidak seiya sekata.

Jika hendak mengadakan kenduri yang lebih besar seperti majlis perkahwinan, perkara ini lagi dititikberatkan, kerana adat kenduri akan dijalankan oleh bapa saudara pengantin dan bukannya bapa atau ibu pengantin. Buruk atau baik majlis tersebut terletak dalam tangan bapa saudara pengantin, dengan kata lainnya bapa saudara bertanggungjawab sepenuhnya dalam mengadakan apa sahaja majlis. itulah kelebihan dalam pengamalan Adat Perpatih. Sayangnya sistem adat itu tidak lagi menjadi aturan dan amalan secara sepenuhnya dikalangan masyarakat Melayu di tujuh luak dan lima luak kecil di Negeri Sembilan. Kemodenan secara beransur telah menghapuskan kebaikan sistem adat tersebut secara sedar mahu pun tidak sedar dan itulah yang berlaku. Malahan ada yang menganggap adat itu telah tidak sesuai digunapakai pada hari ini.

Dalam perkara mengembalikan pengamalan kebaikan Adat Perpatih ini siapakah yang sepatutnya bertanggungjawab....janganlah menyanyikan lagu oh bangau, akhirnya semua pihak kena bertanggungjawab, terutamanya para pemimpin adat...jangan hanya hendak memakai gelaran..tapi tidak tahu menjalankan adat......dan diri sendiri tidak beradat....Sebelum menentukan adat dijalankan...pastikan diri sendiri menjadi tunggak pengamal adat...duduk..berjalan...berpakaian...pertuturan...mestilah berlandaskan gelaran yang disandang...berpusaka adat...Kebanyakan penyandang pusaka adat hari ini tidak tahu tentang adat...jadi bagiamana hendak menjalankan adat...

Renungkan untuk kebaikan bersama....tak tahu belajar...jangan tak tahu mengatakan tahu...banyak adat telah disongsangkan....sebagai pengamal kepada sistem adat perpatih...kita kena merujuk kepada kata-kata adat itu sendiri....

nak tahu pamah nan monumpu,
botanyo pado donak,
nak tahu padang nan luas,
botanuo pado bolalang,
nak tahu pulau nan monompok,
botanyo pado bobarau.

tahu nan kocik pado nan godang,
tahu nan godang pado nan tuo-tuo,
tahu nan tuo-tuo pada nan sudah-sudah.

jangan sampai...

sosa ikan ko bolat,
sosa bolat ko tobing,
sosa tobing tobing ghuntoh,
bolat musnah ikan habis lopeh.

Rabu, 26 Oktober 2011

adat nan tak lapok dek ujan nan tak lokang dek panih......

....adat....bopucok ko langit botunjang ko bumi....nan tak lokang dek paneh nan tak lapok dek ujan...kain dipakai usang adat dipakai baru. Dalam kehidupan seharian insan manusia tidak dapat lari daripada adat. Adat merupakan sebuah disiplin atau peraturan atau undang-undang atau tatacara atau dalam agama lebih dikenali dengan tertib. Semua masyarakat dan kaum yang ada di muka bumi ini mempunyai adatnya tersendiri. Tumbuhan dan haiwan juga mempunyai adatnya yang lebih disebut sebagai kitaran atau pusingan hidup. Kitaran hidup alam semulajadi dan haiwan tidak pernah berubah sejak tajali lagi. Adat disusun begitu rupa bertujuan untuk membina sebuah kehidupan masyarakat yang berdisiplin dan teratur. masyarakat Melayu membentuk aturan hidupnya berdasar kepada keprihatinan serta pemerhatian yang halus kepada alam semulajadi, ini dikanunkan dalam kata adat ;

ponakik sipisau ghaut,
   ambik galah batang lintubong,
        soludang dijadikan nyiru;
yang sotitik jadikan laut, 
   yang sokopa jadikan gunong,
        alam bokombang dijadikan guru.

Tetapi ada segelintiran masyarakat yang menganggap dirinya moden telah menolak adat dengan mengatakan adat tidak sesuai dan sudah ketinggalan zaman...Sepatutnya adat itu dijadikan satu landasan yang utuh dalam membina kepribadian setiap individu dalam kelompok masyarakat tersebut. Bila mana masyarakat itu mempunyai adat yang kuat pegangannya, maka aliran kehidupan masyarakat itu juga turut menjadi mantap dan setiap ahlinya mempunyai disiplin yang tinggi. Dalam perkembangan ini siapakah yang harus dipersalahkan...adakah adat itu sendiri...atau....pemimpim...pengamal adat...pendidikan...masyarakat...atau...ibu bapa...?

Bagi tujuan menyubur dan mengembalikan pengamalan adat semua pihak mesti bertanggungjawab bersama. Tunjang kepada memantapkan adat adalah ibu bapa, sama juga dengan agama. Semua perkara sama ada yang baik mahupun yang buruk bertitik tolak daripada rumah. Anak ibarat sehelai kain putih yang mewarnakannya ialah ibu dan bapa anak itu sendiri..Adat merangkumi semua aspek kehidupan dari sekecil-kecilnya sehinggalah yang besar.daripada berbudi bahasa sehinggalah kepada perkembangan ekonomi. dari segi lahiriah sehinggalah kepada batiniah....jadi eloklah sama-sama difikirkan dengan pemikiran yang matang dan mantap....


Rabu, 13 Julai 2011

Toratak Samang

Toratak atau teratak dapat diistilahkan sebagai rumah atau tempat berteduh. Samang dalam kata adat membawa maksud angkat jadi bila bujang keluar mencari rezeki carilah dulu ibu samang yakni ibu atau keluarga angkat. Ibu atau keluarga angkat mempunyai peranan yang sama dengan ibu atau keluarga kandung. Sekiranya terdapat  permasalahan, ibu atau keluarga yang akan bertanggungjawab mengatasi atau menyelesaikannya. Demikian juga dalam perkara berkaitan dengan nikah-kahwin, di mana bila ada pihak luar dari lingkungan Luak Adat Perpatih, digalakkan mencari keluarga samang. Tujuan bila sudah mempunyai ibu atau keluarga samang, semua perkara yang berkaitan dengan apa sahaja permasalahan termasuk istiadat perkahwinan akan diuruskan oleh ibu dan bapa angkat itu. Bagi tujuan harmoni ini, biasanya ibu dan bapa kandung si teruna akan menyerahkan dan memperakui hubungan kekeluargaan diantara kedua belah pihak secara jujur, ikhlas dan suci hati. Biasanya hubungan ini akan berpanjangan terus hingga selama-lamanya. 

kok dokek moncari suku,
kok jauh moncari worih,
poi moghantau moncari ibu samang,
baru idup tak tosisih.

Jumaat, 8 Julai 2011

Cupak sopanjang botuang, Adat sopanjang bojalan.....

Assalamualaikum, kehidupan manusia di muka bumi tidak boleh lepas atau lari daripada adat, malahan haiwan dan tumbuh-tumbuhan pun mempunyai adat. Adat adalah disiplin, peraturan, tatacara, tatatertib atau undang-undang yang telah sedia terjalin sejak manusia dilahirkan. Setiap bangsa di muka bumi ini mempunyai adat mereka sendiri. Haiwan dan tumbuh-tumbuhan hidup mengikut pusingan yang telah ditentukan oleh Allah, contohnya seekor ayam betina bila bertelur pasti akan berkotak, kucing yang melahirkan anak akan memakam tembuni anak itu. Adat akar tumbuhnya mesti memanjat, anau dalam belukar mesti melepaskan pucuknya lebih dari yang lain. Jadi seandainya manusia megah dikatakan tidak beradat, maka di manakah kedudukannya jika dibandingkan dengan haiwan? 

Tumbuh adat berdasarkan pusingan alam semulajadi, mendasari kehidupan haiwan dan tumbuh-tumbuhan, kerana itulah adat atau disiplin yang tidak akan bertukar atau membohongi dunia. Adat terbahagi kepada dua : Adat Temenggung dan Adat Perpatih. Adat Temenggung dahulu lebih dikenali sebagai adat tariek baleh dan Adat Perpatih dikenali dengan adat tuah disakato yang diperkenalkan oleh Datuk Perpatih Nan Sabatang atau Sutan Balun. agama Islam sendiri mementingkan tertib atau tatacara dalam semua aspek mendirikanperintah Allah, sama ada bersolat, puasa, menunaikan haji, membaca Al-Quran dan sebagainya. Jadi janganlah megah dikatakan tidak beradat atau megah mengatakan adat itu sudah lapok, yang lapuk bukan adat, tetapi manusia itu sendiri tidak tahu kepentingan adat. Adat itulah yang membentuk jiwa, sahsiah, peribadi dan kejayaan seseorang. 

adat bosondikan syarak,
syarak bosondikan kitabullah,
nan tak lapok dek ujan,
nan tak lokang dek paneh,
kok usang dipobaharui,
kok lapok dikajangi,
kok kuyak ditampa.